Bomen langs het spoortracé Hoekse Lijn

18-03-2019
Bomenbeheer, Opdrachtgevers
Geschreven door Sabine Roelofs

Onder de projectnaam Hoekse Lijn ondergaat het bestaande spoortracé tussen Schiedam en Hoek van Holland een ware metamorfose: van een gewone spoorlijn naar een moderne metro. Naast het aanpassen van het spoor komen er ook nieuwe stations, zoals Maassluis Steendijkpolder en Hoek van Holland Strand. Om dit ombouwproject te realiseren en de metro te laten rijden, was en is er veel voorbereiding nodig. En bij die voorbereiding is Bomenwacht Nederland in opdracht van gemeente Rotterdam betrokken.

Bijna 2 jaar geleden – april 2017 – werd gestart met de ombouw van de Hoekse Lijn. Een krappe 6 maanden later moest de metro gaan rijden. Dat is niet gelukt, er zijn nog problemen met de software van de spoorbeveiliging. De planning is uitgesteld. Nu, 2 jaar later, wordt er alles aan gedaan om de metro dit jaar nog veilig te laten rijden.

Hoekse Lijn, Bomenwacht Nederland
Overzichtsfoto Hoekse Lijn (Bron: https://hoekselijn.mrdh.nl/

De moderne metrostations en de baan zijn klaar. Maar er speelt meer mee om de metro veilig te laten rijden. Daar heeft Bomenwacht Nederland een rol in. Bomenwacht Nederland bracht de situatie van de bomen langs het spoortracé in beeld. De inventarisatie is in 2 fasen opgedeeld, eerst een quickscan en daarna een uitgebreidere inventarisatie.

Veiligheid

Langs het tracé staan bomen, veel bomen. Wat zijn de risico’s van deze bomen voor de Hoekse Lijn? Zijn ze veilig? Bomenwacht Nederland bracht in eerste instantie globaal de bomen in beeld met een quickscan. “Het viel ons reuze mee. Zeker gezien de totale omvang van het tracé, zo’n 24 kilometer. 6 bomen waren ziek of al dood en vormden daarmee een risico voor de veiligheid. De kapvergunningsprocedures voor deze 6 bomen lopen momenteel”, vertelt Richard Bout, projectleider van de Hoekse Lijn. Bout is verantwoordelijk voor het raakvlakkenmanagement. De inventarisatie van de bomen, maar ook het veilig kunnen uitvoeren van de testritten vallen hieronder. “Aangezien de testritten een hogere prioriteit kennen dan het uitvoeren van de werkzaamheden voor de quickscan, was het soms echt zoeken naar een moment waarop er geen testritten waren zodat de quickscan door kon gaan. We vroegen nogal wat flexibiliteit van Bomenwacht Nederland. Altijd dachten ze met ons mee, erg fijn!”

Hoekse Lijn, Bomenwacht Nederland
Testritten Hoekse Lijn (Bron: https://hoekselijn.mrdh.nl/

Volledige inventarisatie

Tijdens de tweede fase van het project is het groen langs het traject specifieker in kaart gebracht. Hoeveel bomen staan binnen 10 meter vanuit het hart van het spoor en bij welke bomen binnen 25 meter ligt het spoor binnen het valbereik? Welke boomsoorten zijn het? En hoe groot zijn ze eigenlijk? Wat is de onderhoudsstatus? “We willen een volledige inventarisatie van het gebied. Niet alleen van de bomen, ook van de bosplantsoenvakken. Met deze gegevens geven wij de beheerder straks een totaalpakket, met een schat aan informatie waarop zij hun onderhoudsstrategie kunnen gaan baseren”, vertelt Bout. “Qua bomen is het een uitdaging dat bewoners het lastig vinden dat er bomen weg moeten en de herplantplicht is ook een uitdaging. We gaan uiterst zorgvuldig te werk. Dit laten we onder andere zien door de expertise van Bomenwacht Nederland in te schakelen. Dankzij hun inventarisatie kunnen we goed onderbouwen waarom we doen wat we doen.”

De resultaten van de laatste fase van de inventarisatie bespreekt het projectteam binnenkort.

Deel dit bericht via:
Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van wat Bomenwacht Nederland doet? Schrijft u zich dan nu in voor de nieuwsbrief.