Een goede voorbereiding is het halve werk

19-02-2019
Nieuws, Opdrachtgevers
Geschreven door Sabine Roelofs

Rijkswaterstaat legt een nieuwe snelweg aan tussen de A13 bij Rotterdam The Hague Airport en de A16/A20 bij het Terbregseplein. De 11 km lange nieuwe A16 Rotterdam zorgt ervoor dat het verkeer op de A13, A20 en omliggende lokale wegen straks vlotter kan doorrijden. De nieuwe verbinding draagt bij aan een betere bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio. De aanleg start naar verwachting in 2019. In 2024 gaat de weg open voor verkeer. De Groene Boog werkt in opdracht van Rijkswaterstaat aan de realisatie van de A16 Rotterdam. Voor dit project is veel voorbereiding nodig. En bij die voorbereiding is Bomenwacht Nederland betrokken, in opdracht van De Groene Boog.

Het project is door Rijkswaterstaat gegund aan De Groene Boog, een gelegenheidscombinatie bestaande uit Besix, Dura Vermeer, Van Oord, John Laing, Rebel en TBI. Gezamenlijk zijn zij verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen en voorfinancieren van de nieuwe ring in Rotterdam Noord. Vanwege het groene landschap waar de ring doorheen gaat, heeft het de naam De Groene Boog gekregen. Bijzonder aan het traject is de tunnel van ruim 2 kilometer die onder het Lage Bergse Bos komt te liggen.

De Groene Boog, Bomenwacht Nederland, Terbregseplein, Lage Bergse Bos

Vergunningen

In mei 2018 is er officieel opdracht verleend aan de combinatie. Thomas van der Lijke, vergunningsspecialist van De Groene Boog, neemt ons mee in zijn werkzaamheden: “Eerst inventariseren welke vergunningen er nodig zijn om de werkzaamheden uit te kunnen voeren en daarna aanvragen. En dat zijn er niet een paar, het zijn er een paar honderd. Het is mijn taak om al die verschillende procedures uit elkaar te houden en goed te laten verlopen.” Vergunningen, het is een puzzelstukje uit de hele grote puzzel die een dergelijk project is.

Inventarisatie bomen

“Ik kwam erachter dat we geen goede gegevens in handen hadden over de aanwezige bomen langs het tracé. Om hoeveel bomen gaat het en waar staan ze precies? Cruciale informatie voor de voorbereiding van de uitvoering.” Wat er met de bomen gaat gebeuren, daar is geen twijfel over. Vanwege het maatschappelijke belang van de aanleg van De Groene Boog is het kappen van de bomen onvermijdelijk. Het besluit ligt vast in het Tracébesluit, ondertekend door de minister. Bomenwacht Nederland inventariseerde alle bomen.

De inventarisatie is in 2 fasen opgedeeld:
• Fase 1: Welke bomen moeten wijken voor het logistieke proces, zodat de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de weg zo soepel mogelijk verlopen?
• Fase 2: Welke bomen moeten wijken zodat de weg aangelegd kan worden?

Logistieke proces

“Terwijl de adviseurs buiten aan de slag gingen met het inventariseren van de bomen, was Rijkswaterstaat bezig met het verwerven van de gronden. Dit betekende dat wij en dus ook de adviseurs niet overal bij konden komen. Ik moest in sommige gevallen écht op zoek naar de sleutel van het terrein”, vertelt Thomas. Gedurende het project verschuiven de aandachtsgebieden én de uitdagingen. Vanaf 1 februari tot het begin van het broedseizoen, zo half maart, kapt de aannemer de eerste bomen. “De grootste uitdaging is met name het gebied waar de bomen staan. Het is een vrij drassig gebied. Hoe krijgen we de gekapte bomen weg? En hoe zorgen we ervoor dat de recreanten er zo weinig mogelijk last van hebben? Als oplossing hiervoor hebben we het gebied opgedeeld in deelgebieden zodat er altijd een deel toegankelijk is.”

Hieraan vooraf gaan de kapvergunningen. Om de voortgang van het project te garanderen, is het geheel opgedeeld in meerdere aanvragen, ook verdeeld over de 2 gemeenten waar de weg door komt te liggen. “Is een aanvraag niet volledig of stagneert de vergunningverlening, dan kan dat voor vertraging van het project leiden. Door de vergunningen op te delen, wordt het risico op vertraging verkleind.”

Hoewel het nog jaren duurt voordat de nieuwe weg in gebruik wordt genomen, is ook hier een goede voorbereiding het halve werk. Gelukkig voor De Groene Boog zijn alle aangevraagde vergunningen ongeschonden verleend. “En dit komt mede dankzij de goede inventarisatie van Bomenwacht Nederland”, besluit Thomas.

Deel dit bericht via:
Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van wat Bomenwacht Nederland doet? Schrijft u zich dan nu in voor de nieuwsbrief.